“Duduk Luar Pagar Sambil Baca Yasin” – Kelakuan Pemuda Ini Sentuh Hati Warganet

Selamat Hari Raya.

Tahun ini, kita semua menyambut syawal dalam suasana yang amat berbeza. Manakan tidak, aktiviti ziarah ke rumah sanak saudara yang lazim dilakukan tidak dibenarkan.

Bahkan, aktiviti ziarah ke kubvr juga tidak dibenarkan. Kalau diimbas kembali pada raya sebelum sebelumnya, ziarah ke kubvr adalah antara aktiviti wajib selain kunjung ke rumah sanak saudara di pagi raya.

Namun begitu, beberapa hari lalu tularr gambar seorang pemuda yang menziarahi sebuah pusara hanya dari luar pagar.

Menerusi foto tersebut, kelihatan pemuda itu duduk di luar pagar berlindung dari panas matahari di sebalik sebuah motorsikal sambil memegang senaskah surah yasin.

Tidak dapat dipastikan, pusara siapa yang diziarahi dan kepada siapa surah Yasin itu dibacakan, namun tingkah laku pemuda ini amat menyntuh hati.

Berikut merupakan kapsyen asal dari sumber berkenaan kisah pemuda tersebut.

Allahu, Sayu Hati Terasa Pabila Melihat Seorang Anak Ziarah Pusara Ibu atau Ayah nya Dari Luar Pagar di Tanah Perkvburan Berhampiran Balai Polis Sg Dua SPU.

Kelihatan lelaki ini sambil Membaca Surah Yassin Di Luar Pagar Kubvr Masjid Berkenaan. Mungkin Hatinya Terlalu Rindu Akan Ibu atau Bapa nya.

Meninjau di ruangan komen, rata rata warganet turut tersentuh hati melihat kelakuan pemuda tersebut. Ada juga antara mereka yang mempersoalkan kewajaran SOP yang telah ditetapkan.

Serorang pemuda bernama Vishnu berkata,

“Apa jua sebab sahabat menziarah kubvr gitu, sungguh meny4yat hati melihat keadaan sebegitu. Saya mintak maaf la dengan sahabat seperjvangan di Malaysia tak kira apa kaum pun, kita maknusia, dihantar kebumi untuk bantu sesama kita.

Selagi bukan masa untuk menhadapNya selagi itulah kita berjvang. Selamat Hari Raya maaf zahir dan b4tin semua” katanya.

Bagi wanita ini pula dia berkata, ketiadaan ibu ayah membuatkan suasana itu menjadi lain.

“Feel pagi raya tu lain, Hanya orang ibu bapa dah takdak Baru faham feel tu. Seb4k pagi raya tu sampai ke j4ntung. Tambah lak dok sorang sorang. Adik beradik lain semua dah berumahtangga. Reyau wei” katanya.

Antara komen yang lainnya.

Biarpun pelbagai halangan dan rintangan dalam kita meraikan hari kemenangan ini, kita tetap harus bergembira.

Moga kita semua dilindungi.

Apa pula komen korang, jangan lupa share dan follow page ini bagi lebih cerita menarik di hujung jari anda.

Kredit Penang Kini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *