“Bawa Bekal Nasi Goreng Dengan Bekas Sabun Basuh Pinggan”- Warganet Imbau Memori Lama

Baru hari ini, min bercerita dengan kawan tempat kerja tentang pe’el bebudak sekolah zaman sekarang. Katanya, budak zaman sekarang selalu rasa ter ca bar dengan apa yang kawan ada.

Tak boleh lebih sikit, mesti nak dapat benda yang sama. Kalau seingat kita dulu waktu bersekolah, kita kurang sikit rasa ingin memiliki tu, sebab tau mesti mak pak tak mampu nak belikan.

Namun, apa yang dikongsikan oleh selebriti kaca tv ini benar benar membuatkan warga net ter sentuh. Menerusi satu hantaran di facebook, Fedtri Yahya awalnya telah bertanya kepada pengikutnya per istiwa yang paling se dih pernah disak sikan sepanjang bergelar seorang guru.

Dari situ, ada seorang pengikutnya yang menceritakan bagaimana di sekolah dia bertugas ada seorang murid yang datang ke sekolah dengan membawa botol air dengan botol kaaca nescafe.

Bahkan ada yang lebih mengharuukan apabila warganet turut berkongsi kisah mereka. Katanya, waktu dia bersekolah dulu, ada seorang murid yang datang bawa bekal nasi goreng dengan menggunakan bekas sabun basuh pinggan.

Tambahnya lagi, waktu rehat dengan dia hati terasa haru sangat. Biarpun pada waktu itu dia cumanya seorang murid yang berumur lapan tahun.

Tidak hanya disitu, hantaran dari saudara Fedtri ini telah mendapat pelbagai 1001 kisah dari warganet. Menurut seorang warga maya, dia waktu kecil sangat teringinkan sebuah bag galas. Namun, bapa tidak mampu.

“Saya pun pernah alami si tuasi ini. Teringin nak bag galas tepi macam kawan2 yang ayahnya berduuit. Ayah saya kerja sendiri. Ayah ambil plastic merah ikat tali rapia merah tu…bawa la pergi sekolah.

Ayah usaha sehabis baik untuk anak2. Allahu..Kenangan. Memori yang tak pernah padam. Kalau ada phone yang boleh dirakam…AlFatihah buat arwah ayah yang banyak berk0rban. Sakiit dia sorok. Senang dia untuk anak2.” katanya.

Menurut dari seoang lagi warganet, dia juga pernah menggunakan bekas yang sama untuk bawa bekal ke sekolah. Di ejekk itu biasa katanya.

“Saya pernah bawa bekal bekas axion ni ke sekolah. Memang kena ejeek dengan kawan kawan, tapi nak buat macam mana ini aje yang ada. Nak makan depan kawan kawan malu, makan sorok2 dari kawan kawan.

Mak selalu pesan kita kena jadi diri sendiri, jangan malu menjadi anak dari keluarga yang m1skin tapi amatlah malu kalau kita tidak berjaya di dalam hidup. Alhamdulillah berkat usaha saya dan doa ibu yang tiada hijab syukur dengan apa yang saya ada.” kongsinya.

Benarlah, dalam hidup ini, jangan pandang orang yang lebih dari kita. Sebabnya, bila tengok orang yang lagi susah dari kita automatik terus bersyukur.

Kredit Fedtri Yahya

Sudah baca. Jangan lupa kongsi. Semoga bermanfaat.

Apa pula cerita korang, kognsikan di ruangan komen ye.

Leave a Reply

Your email address will not be published.